ІНКЛЮЗИВНЕ НАВЧАННЯ

5 клас


Учитель української мови   Кударенко Т.М.
Асистент учителя  Коваленко С.М.


Конспект уроку 
 із застосуванням диференційованого підходу
в інклюзивному класі

Українська мова 6 клас


Тема: Числівник. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Кількісні числівники та порядкові.

Мета:  поглибити знання учнів про числівник як частину мови, навчити розрізняти групи кількісних числівників за значенням, вправлятися в написанні числівників, відрізняти кількісні числівники від порядкових, визначати вид числівників за будовою; розвивати увагу, активність, спостережливість, уміння аналізувати й порівнювати; формувати компетентності: математичну, спілкування державною мовою, уміння вчитися впродовж життя; виховувати любов до рідної мови та українських національних страв.

Міжпредметні зв’язки: українська література, історія.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: мультимедійна презентація, картки-овочі, таблиця «Числівник», криптограма, алфавіт, картки-галушки.

Хід уроку
Зміст. Форми та методи організації навчальної діяльності учнів класу
Організація навчальної
діяльності учнів з ООП
І. Організаційний
Етап
Слайд 1.

1. Поетичне вітання.
Вчитель          
Любі діти, у наш клас                                                                               
Завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Учень
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас  
І запрошуєм ласкаво
На урок у 6 клас.
Вчитель 
Доброго дня Вам,
Доброго дня нам,
Доброго дня всій Україні!


2. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.
За вікном яскраво світить сонце, лагідний вітерець ніжно колише гілки дерев, що ростуть біля школи. У   вас на обличчях теплі посмішки, бо до них доторкнулись перші ніжні промінчики сонця. Який місяць надворі? Який він за календарем? А яке число місяця сьогодні? Котра зараз година? Коли у вас день народження? Ці запитання я поставила недарма, тому що на сьогоднішньому  уроці ми познайомимось із цікавою частиною мови 


Я, відомо, дуже знатний,  
Кількість можу означати
І порядок при лічбі,   
Підкажу мерщій тобі.
Чи який, чи котрий ,скільки –
Запитай мене лиш тільки.
Щоб не буть багатослівним
Називаюсь я … (числівник)

У початкових класах ви вже знайомились із частиною мови - числівником. Сьогодні ви пригадаєте, що про неї знаєте.
Відгадування загадки
ІІ. Актуалізація
опорних знань

- Як ви вважаєте, яку роль відіграє числівник  у нашому житті?(Відповіді учнів)
1. Казка про числівник. (сценка)
Мовна казка про частини мови.
Зібралися якось зранку частини мови за столом. Сіли вони снідати, а Числівника забули розбудити. Всі поспішали, бо запізнювались до школи на уроки. І раптом із спальні з’явився заспаний Числівник:
- Чому ви мене не розбудили. Я теж поспішаю до школи на урок.
- Подумаєш, він поспішає, - скептично засміявся Іменник . – Без тебе діти на уроці прекрасно обійдуться.
- Я теж так думаю, - підтримав його Прикметник.
- Для чого ти учням? – засміялося Дієслово?
- Як для чого? – обурився Числівник.
- Коли не буде мене, то діти не знатимуть о котрій годині йти до школи. Вони не знатимуть, який сьогодні день тижня, який день місяця, який рік. І, найголовніше, вони не знатимуть, скільки грошей треба просити в матері, щоб купити собі морозиво чи шоколадку. Ось так, - промовив Числівник.
І всі частини мови похнюплено замовкли. А Іменник крадькома глипнув на свій годинник, чи бува не зникли з циферблата цифри.
- Слава Богу, всі цифри на місці, - полегшено вимовив Іменник. І всі частини мови схопили свої портфелі і помчали до школи, щоб розказати учням, яке почесне місце у царстві Граматика займає їхній брат Числівник.



Казка про числівник. (сценка)
У ролі числівника Копань Артем


ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Слайд 2.






1. Мотивація навчальної діяльності
Отже, на сьогоднішньому уроці ми не тільки повторимо вивчений матеріал про числівник як самостійну частину мови, навчимось розрізняти групи числівників за значенням, а також дізнаємось про українські страви.

Слайд 3.

1. Дібрати за змістом і римою слова та вставити їх у поезію.
З’їм смачний матусин ….,
І ….., і ….,
Стану дужим та красивим.
Більш не буду вередливим.
Довідка: котлету, супчик, голубчик.

Слайд 4.

2. Загадковий диктант
Морква, біб і цибулина, бурячок і капустина, ще й картопля — шусть у горщик. Ну й смачний ми зварим … (борщик).

Слайд 5.

3. Бесіда «Борщик»
Україна здавна славилася своєю кухнею. Її страви були відомі далеко за межами країни. Це обумовлено перш за все їх високими смаковими і поживними властивостями, різноманітністю використовуваних продуктів і способом кулінарної обробки. Адже одних тільки способів приготування борщу налічується більше 30.
-         У нас є каструля, у якій ми маємо зварити борщик. Для цього нам потрібні овочі. Дайте відповідь на питання, які надруковані на інгредієнтах, і покладіть їх у каструлю.

- Що таке числівник?
-На які питання відповідають числівники?
-Наведіть приклади числівників?
-Пригадайте прислів'я чи приказку про числівник, казки. Запишіть якнайбільше назв художніх творів, прислів’їв та приказок, які містять у собі числівники.
- Скласти речення з числівником.
Копань Артем обирає овочі на вибір, учні допомагають з відповіддю

IV.Вивчення нового матеріалу


Слайд 6.

1. Опрацювання правила в підручнику с. 184 - 185
- Впр. 418.

2. Робота з таблицею
Числівники за значенням поділяються на кількісні та порядкові 


- Впр. 418.

Слайд 7.

3. Робота в групах «Хліб-сіль»
Слово вчителя
Народ України славиться своєю гостинністю, бо «веселий гість – всьому дому радість». В українській хаті на столі на вишитому рушнику завжди лежав хліб, а поруч – сіль. За стародавнім звичаєм хліб-сіль підносили дорогим гостям на знак глибокої поваги.
1. група «Хліб»
Випишіть із поданих числівники ті, що означають кількість предметів.
2. група «Сіль»
Випишіть із поданих числівники ті, що означають порядок при лічбі. П’ятий, вісім, дванадцятий, четвертий, дев’ять, двісті, чотири, двадцять перший, сімнадцятий, чотирнадцять.
Працює у групі

4. Цифровий диктант
Вибрати й записати тільки цифри потрібних речень: у першу колонку з кількісними числівниками, у другу з порядковими.
1.     Пять разів засумнівайся, а тоді до діла збирайся.
2.     Розумна голова прогодує краще, ніж пятдесят лінивих рук.
3.     Живи, працюй до сьомого поту.
4.     Хай вишня викидає цвіт і двісті літ, і триста літ.
5.     Ще треті півні не співали...
6.     Сідай швидко на коня: ще сто миль махнем до дня!
7.     Слухаю першого грому удари, наче найкращу симфонію в світі.
8.     Всі зайці вовків бояться, йде один, а бачать – двадцять.
9.     Хто ловить, той двох навчить

Перевірку роботи здійснити за зразком

Кількісні            Порядкові
порядкові
1;2;4;6;8;9      3; 5; 7
3;5;7
Речення надруковані.   Учень підкреслює всі числівники

Фізкультхвилинка
Раз! Два! Час вставати!
Будемо відпочивати
Три! Чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо
П'ять! Шість! Засміялись,
Кілька раз понахилялись.
Сім! Вісім! Час настав
Повернутись нам до справ.


5.Розподільний диктант
«Який? чи Котрий?»
Розподілити словосполучення у дві
колонки «Який?» — «Котрий?».
Зробити висновок. Словосполучення диктуються. Перший урок, останній урок, восьмий клас, десятий рік, добра дочка, другий день, автобусний маршрут, святковий день, дружній клас,третій учень, сьома дочка, акуратний учень, дев'ятий маршрут, четверта дівчинка, весела дівчинка, мізинний палець, п'ятий палець, новий рік.
Словосполучення записані парами, щоб легше виконувати завдання. Додається зразок.
Розподілити словосполучення у
дві колонки «Який?» —
«Котрий?»перший урок, останній урок; святковий день, другий день; акуратний учень, третій учень; друга дівчина, весела дівчина; великий палець, п'ятий палець; добра дочка, сьома дочка; восьмий клас, дружній клас; новий рік, десятий рік.
Зразок:
Який? Котрий?
(прикметник)(числівник)
останній урок перший  урок
V. Формування практичних умінь і навичок
Слайд 8.

1. Робота біля дошки
Виписати з речень числівники, указати їх значення.
1) Скарбниця нашої кулінарії дуже багата – у ній понад двохсот тисяч рецептів. 2) Цього року в Покровську відбувся другий з’їзд любителів вареників
Виписати з речень числівники

Слайд 9.

2. Криптограма
Оскільки в Україні домашнім вогнищем здавна була вариста піч, то наші предки готували переважно варену, тушковану й печену їжу. Навіть чумаки, які возили сіль із Криму й Приазов'я, та запорозькі козаки у походах робили у землі тимчасову пічечку — кабицю і готували в ній традиційні страви — куліш і кашу, лемішку й галушки.
16, 7, 17, 12, 29, 15, 1. (Лемішка)
Словничок: Лемішка - страва з густо запареного борошна, зазвичай гречаного.
Розгадування криптограми

Слайд 10.

3. Робота в парах «Лемішка»
Вставте в фразеологізми пропущені числівники, визначте розряд, морфологічні ознаки за зразком.
Зразок: перший – порядковий, простий, однина, ч.р., Н.в.
Сидіти в … стінах (4)
… колесо до воза(5)
 … чоботи - пара (2)
В … дуги зігнувся (3)
 … дорогою обійти (10)
Працює у групі


4. Записати речення, розкривши
дужки.
Визначити, яким членом речення
виступає числівник. Підкреслити.
Речення записуються на дошці
1. Три (явір) посадила сестра при долині.
2. Дві (тополя) високії, одна одну
хилить.
3. Два (син) в гостях у батька з'їхались додому.
Речення надруковані

5. Культура мовлення.
Відредагувати словосполучення (усно)
Неправильно Правильно
у двох словах, двома словами,другим разом, іншим разом, 6 метрів усекунду, 6 метрів за секунду, два дуба, два дуби, більша половина ,більше половини
Усі словосполучення записані на картках. Необхідно вибрати з них правильні.
Слайд 11.

6. Творча робота «Веселі варенички»
Вареники - національна українська страва, яку оспівував у своїх творах сам Микола Васильович Гоголь. Головною родзинкою цієї страви є саме тісто, яке має бути пузате, але при цьому дуже ніжне та м’яке. Начинки використовують найрізноманітніші. До речі, у стародавні часи дівчата на свято Андрія ворожили на варениках. А якщо вареники наснилися – це було передвісником пишних гулянь і навіть весілля.
Складіть невеличке висловлювання (5-6 речень), використовуючи порядкові і кількісні числівники, на тему «Веселі варенички».

VI.Підсумок уроку
Слайд 12.

Рефлексія «Галушки»(учні дописують речення на «листочках – галушках» і по черзі, озвучуючи відповіді, прикріпляють їх до схематичного оглядового колеса). Колесо намальоване на дошці.
Тема уроку...
Я вмію…  
Я знаю…                                                                         
Я навчився…
Я зрозумів…
На уроці мені сподобалось…
Чи справдились ваші сподівання ?
Рефлексія
VII. Домашнє завдання
Слайд 13.









Слайд 14.

1.     Заключне слово вчителя
– Сьогодні на уроці ми не лише наситились знаннями, а й впевнилися, що українську кухню не сплутаєш із жодною у світі, бо є в неї свої особливі секрети.
Параграф 37.
1.Вправа 420
2.Підготувати текст, у якому було б розрекламовано числівник як частину мови.

Дякую за увагу!







Параграф 37.
Записати рецепт улюбленої страви, використовуючи числівники.


                                                                                            Коваленко С.М.

КОРЕКЦІЙНЕ ЗАНЯТТЯ
з розвитку мовлення

6 клас

Тема : Створення власних висловлювань. Діалог та його розігрування відповідно до серії малюнків.

Мета: повторити й поглибити одержані в попередніх класах знання учня про діалог; удосконалювати мовленнєво-комунікативні вміння складати й  розігрувати діалоги; формувати мовленнєвий етикет; виховувати у школяра розуміння етикетних норм, моральної поведінки під час спілкування та повагу до співрозмовника.

Хід заняття

І.  Організаційний момент
Вправа - привітання
Мета: створення позитивного емоційного настрою, атмосфери довіри та
доброзичливості, зняття емоційного напруження.
Здрастуй, милий друже !
Йди сюди мерщій.
Гру хутенько починаймо,
Один одного вітаймо.
Руку дружби простягни,
І заняття розпочни.
Хід вправи: вчитель вітається з дитиною, торкаючись одне до одного плечем. Торкається легенько, з любов’ю, ніжністю

ІІ.  Налаштування на роботу
Дидактична  гра  «Підбери  чашки  до  блюдець»
Мета:  розвивати  увагу,  мислення,  зосередження, мовлення
Матеріал:  плоскі  картинки  із  зображенням чашок  та  блюдець  різних  кольорів  або  набір  кольорового  посуду  (чашок  та  блюдець).  
Хід  гри:  вчитель  пропонує   дитині  підібрати  чашки  до  блюдець  за  кольором  і   назвати  та  показати  якого  кольору  посуд. 

ІІІ.  Мотивація діяльності
Сьогодні на занятті ми будемо формувати та удосконалювати мовленнєво – комунікативні вміння, складати і розігрувати діалоги, використовуючи мовленнєвий етикет, виховувати повагу до співрозмовника.

ІV.  Основна частина

1.Розповідь  вчителя
Відомий український педагог Василь Олександрович Сухомлинський писав: «Мова – це віконця, через які людина бачить світ». Вдумайтесь в ці слова. Від  того, як ви володієте мовою, залежить ваше духовне багатство.
«Багата мова – багатий духовний світ, розвинуте почуття краси слова – висока  моральна культура.
Отже, кожна людина повинна прагнути оволодіти скарбами рідної мови, її  літературними нормами, щоб власне мовлення стало досконалим, зрозумілим, думки висловлювалися, логічно, ясно, виразно і різноманітно.

2.Робота над памʼяткою
Які є вимоги до офіційної і неофіційної розмов? Зараз ми ознайомимось із пам’яткою «Як вести діалог і дотримуватися вимог
спілкування?»

Пам’ятка «Як вести діалог і дотримуватися вимог спілкування»
1. Дотримуйтеся теми й мети спілкування.
2. Під час спілкування не перебивайте співрозмовника.
3. Будуйте репліки так, щоб заохотити співрозмовника висловити власну думку.
4. Слухайте зацікавлено й доброзичливо.
5. Дбайте про те, щоб своїми висловлюваннями не образити співрозмовника.
6. Додержуйтеся етикетних норм і правил поведінки під час діалогу.

V.  Практична  частина.

Гра „Плутанина”
    Перед початком гри з дитиною слід обговорити значення слова „плутанина”. Далі беремося за пошук „заплутаних” слів. Пояснити послідовність гри: слухати уважно, визначати в реченні слова, що „заплутались” або помінялися місцями, і виправляти помилки.
·                   На бурульці висить дах.
·                   На сонці сяє небо.
·                   Телевізор дивиться маму.
·                   Мишка зловила кішку.
·                   На котлеті лежить тарілка.
·                   Газета читає тата.
·                   У рибі плаває море.
·                   По машині їде дорога.

VІ.  Заключна частина.

1.  Підсумок заняття
-  Що на уроці було для тебе цікавим?
-  А що було новим?

2. Журналістське інтерв’ю
- Я хочу взяти в тебе інтерв’ю
1) Що таке діалог?
2) Які різновиди діалогу ти знаєш?
4) Які ти знаєш етикетні формули?

3. Рефлексія.
Ось заняттю вже майже кінець.
Ти був справжній молодець!


4 комментария:

  1. Дякую за можливість навчатися вести уроки із застосуванням диференційованого підходу в інклюзивному класі. Навчальна
    діяльність учня з ООП була спрямована на формування толерантного ставлення до дитини, яка має певні індивідуальні особливості. На уроці були створені сприятливі умови для взаємодії з однолітками (робота в групах, інсценізація за участю школяра з ООП), відчувалася постійна підтримка дитини в освітньому процесі.

    ОтветитьУдалить
  2. Дуже корисний матеріал. Викладаю у класі, де навчається учень із особливими освітніми потребами, тож розумію, як важливо застосовувати диференційований підхід.

    ОтветитьУдалить
  3. Викладаю у класі, де навчається учень з особливими освітніми потребами, тому даний матеріал є актуальним для мене.
    Презентовані форми роботи залучають учня до активної співпраці.

    ОтветитьУдалить
  4. Цікавий матеріал, творчий підхід під час розробки уроку. А це найголовніший ресурс учителя. Діти здатні вчитися незалежно від рівня їхнього розвитку. Отже, які б методи не використовував учитель, важливо донести: людину не можна вимірювати лише через дефіцит чогось. Та навіть здібності і досягнення — хоч це і важливий вклад у життя класу, але й ними не можна виміряти цінність людини.

    ОтветитьУдалить