четверг, 16 апреля 2020 г.

  
Частина1| Слова|Схематичне позначення слів у реченні| Українська ...




















Л. М. Горбанець, методист РМК


ШАНОВНІ КОЛЕГИ!


  Тема семінару-практикуму вчителів української мови та літератури,  який ми проводимо нині на базі Новостародубської ЗШ І-ІІІ ступенів, не нова. Але у світлі вимог останніх документів про освіту вона  вимагає посиленої уваги. У Законі України «Про освіту»  наголошено «Освіта  є  основою інтелектуального, духовного, фізичного і культурного розвитку особистості, її успішної соціалізації, економічного добробуту, запорукою розвитку суспільства, об’єднаного спільними цінностями і культурою, та держави.
  Метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, її талантів, інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей, формування цінностей і необхідних для успішної самореалізації компетентностей, виховання відповідальних громадян, які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству, збагачення на цій основі інтелектуального, економічного, творчого, культурного потенціалу Українського народу, підвищення освітнього рівня громадян задля забезпечення сталого розвитку України та її європейського вибору»
 Стаття 12 цього ж закону наголошує «Метою повної загальної середньої освіти є всебічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності.
 Досягнення цієї мети забезпечується шляхом формування ключових компетентностей, необхідних кожній сучасній людині для успішної життєдіяльності».
  Серед ключових компетентностей на першомі місці стоїть «вільне володіння державною мовою».
 Тому перед учителем-словесником стоїть непросте  завдання -  не тільки навчити учнів   знати правила, грамотно писати, а й  виховати  національно-мовну особистість  учня,  який любить українську мову як рідну і шанує як державну,   дбає про належний рівень мовної культури. Це зумовлює особливу увагу до мовленнєвого розвитку школярів, до розвитку їхньої комунікативної  компетентності.    Тому перед учителем сьогодні стоїть завдання  здійсниення кардинального  переходу  від традиційного інформаційно-пояснювального навчання, зорієнтованого на передачу готових знань, до особистісно розвивального, спрямованого не тільки на засвоєння знань, а й на способи навчальної діяльності, створення умов для формування освіченої, компетентної , творчої особистості, найповнішого розкриття її здібностей та задоволення різноманітних освітніх потреб.

          Не скажу нічого нового,  але саме нові педагогічні технології,  поєднані з традиційними методами навчання, сприяють індивідуальному розвитку особистості, формуванню його ключових та предметних компетентностей.

   І тут ідеального рецепту немає Справа кожного вчителя, які технології   вибирати, на якому етапі уроку їх використовувати. Основне  пам’ятати, що    головне в сучасному навчанні – це виховання особистості не з енциклопедично розвиненою пам’яттю, а з гнучким розумом, із швидкою реакцією на все нове, з повноцінними, розвинутими потребами дальшого пізнання та самостійної дії, з добрими орієнтувальними навичками й творчими здібностями. Тому від пояснювально-ілюстративного методу трансляції готового навчального змісту сьоогодні ми  мусимо  перейти до нових осо­бистісно зорієнтованих методів, у яких посилено творчо-діяльнісний компонент.  І тут в нагоді стануть нові інноваційні технології навчання.

   Памятаймо слова  В.О. Сухомлинського «Урок – це дзеркало загальної і педагогічної культури учителя, мірило його інтелектуального багатства, показник його кругозору та ерудиції». 

   І ще один  вираз, не знаю, чий,  але він влучно розкриває особистість учителя 
                          «Школу робить школою учитель! 
                        Художник учиться змішувати фарби 
                      і наносити мазки на полотно.      
                   Музикант розучує ноти. 
                Журналіст і письменник 
            освоюють прийоми писемного мовлення. 
         Справжній учитель теж змішує фарби, 
      розучує ноти, освоює прийоми. 
   І тільки  він знає, скільки праці перероблено,
поки ноти, ритми, мелодії не злилися в музику уроку!».

Бажаю, щоб ваші уроки були наповнені гармонією,  несли користь, задоволення, радість дітям особливо в умовах сьогодення.
Надіюся, що ви всі візьмете активну участь у семінарі, залишите коментарі, поділитеся власними напрацюваннями.
Закликаю всіх до співпраці. Гарного вам, дорогі друзі, здоров’я, творчої наснаги і упевненості, що все лихе мине і настане світле завтра.